PROPOSTA
KOOPERASAUN
GOVERNU TIMOR-LESTE HÓ ORGANIZASAUN INTERNASÍONAL
UNITED NATION FUND POPULATION
(UNFPA)
(ESTUDU KAZU: REALIZASAUN RESENSIAMENTO DADUS IHA TINAN 2015)
Proposta ne’e hanesan kritería ida atu aprezenta
iha seminaríu proposta, nu’udar rekezitu atu bele priense ba programa lisensiatura
(Strata Ida/S1) ba Departamentu Relásaun Internasíonal
HUSI
FREDERICO
BRANCO DE JESUS
12.03.01.0008
DEPARTÁMENTO
RELÁSAUN INTÉRNASIONAL
FAKULDADE
SÍENSIA POLITÍKA
UNIVÉRSIDADE
DILI
(UNDIL)
2016
Prefasíu
Agradese ba aman maromak no inan maria virgen nia sabedoría
tomak hodi ajuda ona atan oan ida ne’e, hodi bele dezenvolve proposta ne’e hó
diak, tan ne’e mak atan oan hili titulo”Kooperasaun Governu Timor-Leste Hó
Organizasaun Internasíonal (UNFPA) United Nation Found Population (Estudu Kazu:
Realizasaun Resensiamento Dadus iha Tinan Kotuk 2015), mezmu iha
proposta ida ne’e atan oan hasoru dezafiu oi-oin no atan oan fiar katak, nain
sei haraik grasa mai atan oan bele desenvolve proposta ou monográfia ida ne’e
hó diak.
Atan oan mós lahaluha fó obrigadu wain ba dosente, kolegas
no entidades hotu hó laran luak ajuda hodi fó informasaun hó diak mai atan oan
hau, atu nune’e proposta ida ne’e bele hotu hó durasaun tempu ne’ebé mak
determina ona, ikus mai rekonese katak proposta ne’e pronto ona la siknifika
katak perfeitu ona, nune’e husu ba dosente orientadór sira nia konsensia bele fó
kritika no fó sugestaun atu nune’e proposta tuir mai bele diak liu tan hó
sistematiku. Tamba ne’e iha oportunidade ne’e hakerek nain hato’o agradesementu
ba:
1. Cesaltina
Angela Soares.,L.CP. Nu’udar dekana fakuldade síensia polítika Universidade
Dili (UNDIL).
2. Cosme
A.Da Costa Freitas.,S.IP.,M.HUM. Dosente oríentadór primeiru ida ne’ebé fo tempu ba hau no fo ideias iha prosesu
oríenta nia laran, no fo nia solusaun ba prosesu hakerek proposta ida ne’e nia laran to’o remata.
3. Cesaltina
Angela Soares.,L.CP. Dosente segundu oríentadór ida ne’ebé fo tempu ba hau no
fo ideias iha prosesu oríenta nia laran, no fo nia solusaun ba prosesu hakerek
proposta to’o remata.
Akronimu
RDTL : Republika Demokrátika Timor-Leste
ONU : Organizasaun Nasões Unidas
UNFPA : United Nation Fund Population
UNWOMEN
: United Nation Women
WHO : World Healt Organization
UNICEF : United Nation International Children’s Fund
DNE : Diresaun Nasional Estatistika
TABELA KONTEÚDU
TITÚLU........................................................................................................... I
LISTA PAGÍNA...............................................................................................II
ABSTRÁTU....................................................................................................III
TABELA KONTEÚDU...................................................................................IV
LIAN MAKLOKE..........................................................................................V
AKRÓNIMU..................................................................................................VI
KAPITÚLU I INTRODUSAUN...................................................................1
1.1. Introdusaun..................................................................................1
1.2.
Identifikasaun Problema...............................................................11
1.3. Formulasaun
Problema.................................................................11
1.4. Limitasaun
Problema...................................................................12
1.5. Benefisiu
Peskiza.........................................................................13
1.6. Razaun Hili
Titúlo.........................................................................13
KAPITÚLU
II ENKUADRAMENTU
TEORÍA.................................14
2.1. Definisaun
Teoría........................................................................14
2.2. Teoría
Nasaun ...........................................................................14
2.3. Teoría Koperasaun Internasíonal ...............................................15
2.4. Teoría
Organizasaun Internasíonal...............................................16
2.5. Teoría Populasaun........................................................................17
KAPITÚLU
III METODÓLOGIA PESKIZA...................................18
3.1.
Metodologia Peskiza.....................................................................18
3.2.
Fontes Dadus ...............................................................................18
a)
Fontes Dadus Primariu.......................................................18
b) Fontes
Dadus Sekundaria..................................................18
3.3.
METODO KOLÉKTA DADUS ................................................18
a)
Intervista.............................................................................19
b) Dokumentasaun..................................................................19
3.4. Tekniku Analíza Dadus.............................................................19
3.5.
Fatin no Tempu Kolekta Dadus...............................................20
3.5.
Sistématika Hakerek...............................................................22
BIBLEOGRAFÍA
KAPITÚLU
I
INTRODUSAUN
1.1.
Introdusaun
Timor-Leste hetan
Koloníal husi Portugal durante tinan 450, de faktu katak nasaun Timor-Leste
hetan ona proklamasaun unilatéralmente iha loron 28 novembru 1975 no tuir komunidade
internasíonal nia perspektiva katak Timor-Leste seida’uk ukun a’an iha momentu ne’ebá,
to’o ikus nasaun Timor-Leste hetan fali invazaun illegal husi nasaun indonesía
durante tinan 24.
Iha loron 30 fulan
Agustu tinan 1999, komunidade Timor oan hotu hó idade minimu 17 (sanulu resin
hitu) obrigatóriu atu partisipa iha votasaun hodi determina Timor-Leste nia
ukun rasik-an, hó pursentu votus mak 78,50% ba pro-independensia no ba
pro-otonomia 21,50%. Hó rezultadu votasaun refere Timor-Leste konsege restaura
independensia iha loron 20 fulan maiu 2002.[1] Depois
restaurasaun, governu Timor-Leste hahu intensiva kooperasaun internasíonal iha
asuntu politika entre estadu ka estadu hó organizasaun internasíonal. Bazeia ba
inisiativa refere governu Timor-Leste hahu kria kooperasaun ofisial hó
organizasaun internasíonal. Organizasaun internasíonal refere hamahon a’an iha
organizasaun Nasões Unidas (ONU) nia okos. Organizasaun Internasíonal UNFPA apresia
no valoriza hodi hala’o kooperasaun hó estadu Timor-Leste, katak organizasaun
ne’e mós membru husi ONU nian, tamba organizasaun internasíonal UNFPA refere iha
valor bo’ot ba prosesu resensiamento dadus.[2] Organizasaun
internasíonal hó nia kna’ar tomak atu fornese apoiu ba nasaun hot-hotu iha
mundu (Global) ba seitór hotu.
Politíka governu
Timor-Leste normalmente fó prioridade ba asuntu kooperasaun internasíonal
liu-liu governu Timor-Leste hó organizasaun internasíonal no mós hó estadu
soberania seluk. Fundus nasões unidas ba organizasaun internasíonal (United
Nation Fund Population) hodi fo apoio ba realizasaun resensiamentu iha tinan
kotuk 2015, tamba realizasaun resensiamentu iha Timor Leste hanesan planu ba prosesu
dezenvolvimentu. Nasaun Timor-Leste labele hado’ok an husi organizasaun
internasíonal, tamba organizasaun internasíonal bele orienta nafatin no fó oportúnidade
ba povu Timor-Leste atu halo administrasaun ida ordenadu no atendementu lalais
ba povu hó lolos no finalidade atu fó autorizasaun ba sidadaun Timor-Leste
ne’ebé presiza tebes organizasaun internasíonal nia apoiu liu husi kooperasaun
hodi nune’e bele proteje populasaun Timor-Leste.[3]
Papel estadu Timor-Leste
hó organizasaun internasíonal UNFPA iha Timor–Leste ohin loron halo
kontrolamentu no haburas sistema kontrola hó diak hodi estabelese kondisaun ida
hó prosperu no hakmatek, atu fó asistensia administrativu ba realizasaun resensiamentu
dadus, hodi nune’e bele kontrola Populasaun iha nasaun Timor-Leste. Estadu
Timor-Leste tenke fó kritériu agresivu hodi bele regulariza kona-ba kapasidade
no abilidade ne’ebé hetan husi organizasaun internasional UNFPA iha nasaun
Timor-Leste atu fó positivu diak ba sidadaun hotu liu husi realizasaun
resensiamentu dadus 2015 ne’ebé tuir demografía Timor-Leste nian.[4]
Parte organizasaun internasíonal UNFPA mós hetan
aprovasaun fundus housi (ONU) Organizasaun Nasões Unidas nian, atu nune’e bele
hala’o kna’ar ba nasaun ne’ebé Nasões Unidas determina ona. Hó ida ne’e kooperasaun
bilateral Timor-Leste no organizasaun internasíonal ne’e importante teb-tebes
hodi kria paz no estabilidade iha nasaun Timor-Leste no ba organizasaun
internasíonal seluk ne’ebé hala’o nia kna’ar iha Timor-Leste.
Tamba ne’e mak Timor-Leste halo kooperasaun
bilateral, trilateral, no multilateral, bazeia ba konstituisaun RDTL iha artigu
8 kona-ba relasaun internasíonal iha alinea 1 hatete katak Republika
Demokratika Timor-Leste hala’o relasaun internasíonal husi prinsipiu
indepedensia nasional, kona-ba ema hotu nia direitu, no alinea 4 katak Republika
Demokratika de Timor-Leste hala’o nafatin nia relasaun ba belun espesial
harosan hó nasaun vizinu sira no nasaun hirak ne’ebé mak iha regiaun laran. Hó
nune’e artigo 8 sai hanesan matan dalan ba Timor-Leste atu halo relasaun diak hó
nasaun sira seluk liu-liu ba nasaun vizinu. No mós iha artigu 9 hatete katak
simu direitu internasíonal iha alinea 2 mós koalia katak norma sira ne’ebé mai iha
konvensaun, tratadu no akordu internasíonal sira nia laran ne’ebé vigora iha
ordem lei rai laran nian, wainhira hetan aprovasaun, ratifikasaun no adezaun
husi orgaun kompetente ida-idak no publika ona iha jornal offisial da republika.[5]
Tan ne’e mak organizasaun internasíonal importante tebes ba povu Timor-Leste
atu bele fasilita ba area resensiamentu nian hó sasan ne’ebé mak teknologia atu
fó nasaun RDTL ba futuru. No tuir organizasaun internasíonal UNFPA nia hare’e
katak wainhira hakat atu hadia nasaun ba futuru hó diak presiza mós hetan
kontribuisaun no konsiensia mai husi sosiedade sivil, Autoridade lokal no
orgaun soberania estadu hotu nia partisipasaun, iha mekanismu atu bele halo
negosiasaun hó nasaun avansadu hodi bele investe tuir sistema internasíonal
nian.
Nasaun
Timor-Leste hala’o nafatin kooperasaun
hó agensia ba programa
ONU nian, organizasaun naun governametal ba dezenvolvimentu no ezekuta programa
hó objetivu atu
hadia administrasaun kona-ba realizasaun resensiamentu dadus Populasaun nian.[6]
Organizasaun internasíonal UNFPA kontinua no buka nafatin asistensia tekníka no
kooperasaun husi WHO, UNICEF,UNWOMEN no organizasaun seluk atu
parseria ba relevante resensiamentu dadus nian[7].
Organizasaun internasíonal ONU liu
husi agensia UNFPA define katak realizasaun
resensiamentu ne’e hanesan prosesu tomak ida hodi halibur, kompila, halo
avaliasaun. Atu halo analiza no publika atu halo dimensaun demografia, ekonomia ka pertense ba dadus sosial.
Iha tempu ne’ebé
espesifiku, ba ema hotu iha nasaun laran ka parte ida ne’e determinadu tebes
husi nasaun nian. Atu
habadak deit katak realizasaun
resensiamentu ne’e importante tebes bá
ema no nasaun hotu.
Realizasaun
resensiamentu dadus iha tinan 2015
ne’ebé estatisika fó sai iha fontes primária
dimensaun estatistika hatudu hó objetivu
ida kona-ba dadus populasaun iha Timor-Leste, no mós distribuisaun,
kompozisaun karakteristika sosial no ekonomia seluk husi Populasaun nian. Hó dadus husi resensiamentu populasaun ne’e sei fornese
informasaun bazeia ba nivel administrativu
hotu. Katak nasaun presiza
informasaun ne’ebé
utiliza, relevante no iha konfiansa tuir evidensia nian hodi halo desizaun.[8] Baze fundamental ida mak
governu Timor-Leste hó organizasaun
internasíonal UNFPA koopera hamutuk liu husi
diresaun gerál
estatistika hodi realiza
resensiamentu ba dadus populsaun iha
nasaun Timor-Leste hodi nune’e
bele hatene populasaun iha nasaun Timor-Leste, bazeia ba sensus uma kain 2015 hó
total populasaun hamutuk mak 1.167,242, mane 588.561, feto 578.681.[9]
Koalia kona-ba kooperasaun bilateral
entre governu Timor-Leste hó
organizasaun internasíonal UNFPA katak
historikamente
iha fase realizasaun
resensiamentu tomak ne’e
planeia husi organizasaun internasíonal UNFPA hó governu Timor-Leste, tamba organizasaun
internasíonal UNFPA mak sai autor ba prosesu realizasaun resensiamentu
iha Timor-Leste to’o remata. Iha intervensaun husi komunidade internsíonal
mak hanesan organizasaun internasíonal Nasões
Unidas (ONU) katak politika internasíonal
ida ne’e,
laiha dominasaun husi autor nasaun sira, hetan domina husi non actor state
de’it mak hetan dominasaun iha assuntu politika,
defeza seguransa, ekonomia, sosiu
kultural, hó agora daudaun ne’e non actor state
mak ativu tebes iha parte hotu. Dala barak nasaun iha interese atu determina ukun
rasik-an no sai hanesan nasaun ida, hodi forma estadu no tuir regulamentu karta
Nasões Unidas hetan
aprovasaun iha San fransisco iha loron 26 junu 1954.[10]
Organizasaun UNFPA halo kooperasaun hó Timor-Leste hahu iha
tinan 1999 no estabele oraganizasaun hala’o servisu iha Timor-Leste iha tinan 2003,[11]
nune’e mos organizasaun ne’e hala’o kooperasaun
nafatin ba
membru seluk atu nune’e organizasaun
ne’e ba oin nafatin, iha parte ida ne’e mós
organizasaun internasíonal sempre hasoru dezafiu iha aspeitu hotu-hotu, tamba organizasaun
internasíonal bele mós
halo mundansa ba partisipasaun organizasaun internasíonal sira seluk ne’e
relativu tebes. Partisipasaun
organizasaun internasíonal
mós bele hala’o tuir nia
regulamentu individualmente no hetan
interasaun ba estrutura hotu, katak relevante direitamente no indireitamente ba iha
organizasaun sira. Atu nune’e bele hetan integrasaun no efektivu ba kada
individu atu partisipa iha organizasaun internsíonal ba relevansia hó assuntu resensiamentu. Iha
momentu ne’e organizasaun
internasíoanal UNFPA nia partisipasaun bele define katak involvimentu no
mentaliza ka hanoin emosíonal hó
situasaun ba grupu sempre suporta no motiva ba grupu, atu nune’
e bele hetan objetivu. Involvimentu ne’ebé
organizasaun internasíonal UNFPA ativu no partisipa ne’e la’os
katak involve deit, maske
buka dalan atu rezolve ba realizasaun
resensiamentu iha nasaun Timor-Leste
ne’e, hodi nune’e bele hetan
rezultadu diak ba nasaun no organizasaun internasíonal sel-seluk liu-liu ONU.
Atu dezemvolve nasaun presiza mós hadia uluk rekursu umanu
liu husi realizasaun resensiamentu
dadus Populasaun rai laran hó
diak, atu nune’e bele atinji
targetu dezenvolvimentu iha aspeitu
ekonomia, politíka, sosial,
defeza seguransa liu husi balansu hó
diak.
Bazeia
ba estudu organizasaun internasíonal UNFPA, argumenta katak problema ne’e mak
sei bareira ou sai obstakulu hela ba nasaun Timor-Leste, parte seluk mekanismu
organizasaun UNFPA relata katak dala
ruma
rezultadu estudu ne’e identifika katak, tan hó papel entidades husi UNFPA formalmente
ba realiza resensiamentu
2015. Hodi nune’e bele identifika kona-ba
efikas no efisiensia ba Populasaun rai laran, husi orientasaun proféssional organizasaun ONU
fó ba agensia hotu atu halo kna’ar iha
nasaun
Timor-Leste hodi koopera hamutuk hó entidades refere
hanesan, diresaun gerál estatistika atu bele
realiza kona-ba
baze dadus Populasaun rai laran.[12]
Ba servisu organizasaun internasíonal UNFPA
atu realiza kona-ba resensiamentu dadus iha tinan 2015
ne’e hetan preokupasaun, no
kritíka oi-oin husi publiku. Preokupasaun ne’e bele refleta katak servisu UNFPA durante
ne’e la’o di’ak no koopera nafatin hó governu Timor-Leste. Wainhira hare’e husi pontu devista
sidadaun atu sai nu’udar kliente ba servisu hamutuk hó organizasaun
internasíonal UNFPA ne’e bele hatete katak nasaun Timor-Leste bele sente no
satisfaz hó
desempenamentu servisu UNFPA iha Timor–Leste. Hare’e husi perspektiva finanséiru, kustu atu hametin
makina estadu nian durante ne’e relativamente bo’ot. Ida ne’e bazeia ba aspeitu valor nominal husi
kustu alokasaun orsametu estadu, komparasaun kustu organizasaun internasíonal
UNFPA ajuda mai estadu Timor-Leste ne’e hó
fundos mak $ 3,184,633.00.[13]
Hó orsamentu ne’e uza ba realizasaun resensiamentu dadus iha tinan kotuk 2015, atu nune’e resensiamentu dadus Populasaun ne’e bele susesu
no lori makina estadu atu funsiona aumenta husi tempu ba tempu. Ita bele
nota de’it katak wainhira
prosesu resensiamentu dadus
ne’e importante tebes ba nasaun, atu nune’e bele hatene kondisaun kona-ba Populasaun iha
territoria Timor-Leste. Ita mós
bele nota husi relatóriu ka estudu hirak ne’e hala’o ona
iha tinan 2015.
Iha
observasaun lubuk ida husi autor nota durante ne’e, depois rona esperiensia
pesoal ema nian, observasaun iha fatin, no rona rasik mós argumentu husi
fornesedór servisu iha
organizasaun internasíonal.[14]
Katak organizasaun
internasíonal ida iha interese no fó
informasaun ba sidadaun
hotu iha Timor-Leste atu nune’e bele hola parte
ba realizasaun resensiamentu dadus ou sensus uma kain iha tinan 2015.
Permite ba
realizasaun resensiamentu dadus iha tinan 2015
ne’e nu’udar organizasaun internasíonal UNFPA nia kompromisu fó ba nasaun, no ida ne’e hanesan instrumentu
ida importante teb-tebes
atu forma dezenvolvimentu nasaun nian. Atu halo simples, signifíka sura sidadaun hotu iha nasaun no tuir tempu partíkular.
Durante realizasaun resensiamentu ou sensus
ne’e, intervistadór
sira (hanaran mós enumeradores) hodi
halibur informasaun kona-ba
kuantidade, distribuisaun, kompozisaun no karakteristíka sosiu ekonomíku no demografía husi Populasaun nian.[15]
Atu asegura katak logistika
bele fó rezultadu no benefisu
ba respondentes hodi komprende no mós
aseita ba perguntas kestionáriu nian. Hó
hanoin hirak ne’e mak presiza realiza
resensiamentu dadus
ou sensus piloto ida iha areas balun ne’ebé
identifika ona engerál realiza resensiamentu
ka sensus pílotu ne’e akontese tinan ida antes realizasaun resensiamentu dadus ka sensus atual.[16]
Atividade husi organizasaun internasíonal
hó nia papel define iha
Magna karta nasões
unidas nian, no tuir regimento internasíonal,
hodi hola parte ativamente
iha inisiativa oi-oin, liu-liu realizasaun resensiamentu dadus ne’e iha ligasaun
direita hó
resensiamentu dadus iha Timor-Leste.
Tan
ne’e tuir organizasaun internasaíonal UNFPA hó governu Timor-Leste realiza resensiamanetu hahu
husi primeiru, entidades estadu, liu- liu governu tenke konsidera ba realizasaun resensiamentu dadus iha tinan kotuk 2015
ne’e importante ba governu. Hó nune’e mak tratamentu
ba assuntu ne’e seriu,
relasaun seriedade ne’e tenke to’o iha baze.
Hari’I
diresaun gerál
estatistika no kordena ba
realizasaun resensiamentu dadus ka sensus hodi garante
implementasaun programa tuir estandarte estabelese tiha ona. Kestaun metódologia, governu tenke fó ona konfiansa ba Timor
oan hodi define lo-los
nesesidade informasaun hó
maneira ida tenke presiza. Tan
ne’e tenke konsidera katak referensia
husi assessor internasíonal UNFPA aprezenta no tenke diskute la’os utiliza tomak (hare
kestionáriu forsa traballu
no agrikulutra) Iha assessor internasíonal husu organizasaun internasíonal mós involve hodi evita
estandarte nasaun avansadu mai aplika tomak iha Timor-Leste (Iha diferente
sosio-kultural, ekonomia,
geografia, politika seguransa, no teknologia).
Konsiderasaun kondisaun ri’il sai faktor determinante ba terminasaun metódologia.
Iha
aspetu implementasaun ou tekníku metodólogia ne’e la apar bele
sai obstakulu ba dadus kualidade. Iha parte ida ne’e mós iha duvidas ba organizasaun
internasíonal UNFPA hó
estadu Timor-Leste hetan dezafiu
iha terenu (liu-liu
implementasaun no metódologia
ba realizasaun resensiamentu
ka sensus uma kain 2015)
nota katak publika ejije governu nia konstitensia. Governu mehi ida katak fornesimentu dadus ne’e
importante tebes ba sidadaun tomak
iha nasaun Timor-Leste. Hó razaun katak nu’udar informasaun publíku, no gasta
rekursu estadu ne’e bo’ot no
fó atensaun ba
organizasaun internasíonal UNFPA no governu
Timor-Leste. Hó sentimentu
ba realizasaun resensiamentu
ka sensus hamosu kritiku ba instituisaun implementadór.[17]
1.2.
Identifikasaun Problema
Bazeia ba introdusaun hirak temi
ona iha leten mak peskizadór nu’udar
hakerek nain ba proposta ida ne’e sei halo identifikasaun problema mak hanesan tuir mai
ne’e:
1. Oinsa kooperasaun governu Timor-Leste hó organizasaun internasíonal UNFPA ba realizasaun resensiamento dadus iha tinan 2015!
2. Oinsa governu Timor-Leste hó organizasaun internasíonal UNFPA nia programa no prosesu realizasaun resensiamento dadus populasaun iha Timor-Leste!
1.3.
Formulasaun Problema
Bazeia ba problema hirak temi ona iha leten
peskizadór nu’udar hakerek nain ba proposta ida ne’e, hodi halo formulasaun mak hanesan
tuir mai ne’e:
“Tamba
saida mak
governu Timor-Leste hó
Organizasaun Internasíonal UNFPA hakarak realiza resensiamento
dadus
ba populasaun iha Timor-Leste no benefisiu saida?”
1.4.
Limitasaun Problema
Hare’e ba introdusaun
hotu ne’ebe mak mensiona iha leten, nu’udar hakerek nain liu husi peskíza ne’e
sei hare’e liu ba problemas no obstakulo ne’ebé mak kooperasaun governu Timor-Leste
hó organizasaun internasíonal UNFPA ba realizasaun resensiamento iha tinan 2015,
Timor-Leste hahu husi mekanismu ne’ebe kria husi estadu Timor-Leste ba UNFPA. (Estudu
Kazu: Realizasaun Resensiamento dadus iha tinan 2015).
2.5.
Objetivu Peskiza
1. Atu hatene
diak liu tan kona-ba kooperasaun
Governu
Timor-Leste hó
Organizasaun internasíonal
UNFPA
ba realizasaun resensiamentu dadus 2015 iha Timor-Leste.
2. Atu hatene diak liu tan kona-ba organizasaun UNFPA nia
servisu iha Timor-Leste.
3. Atu hatene diak liu tan kona-ba organizasaun UNFPA nia
servisu ba prosesu realizasaun resensiamentu dadus iha tinan 2015.
2.5.1.
Objetivu Geral
Peskizadór buka atu hatene klean
kona-ba kooperasaun
governu Timor-Leste hó
Organizasaun Internasíonal
UNFPA ba realizasaun
resensiamento iha tinan 2015, Timor-Leste infrenta ba prosesu implementasaun
ka realizasaun resensiamento dadus iha tinan 2015.
2.5.2.
Objetivu Espesifíku
Sai indikadór ida ba sivitas akademikas no
ministerio finansas liu-liu ba diresaun geral estatistíka atu kopera hamutuk hó organizasaun
internasíonal UNFPA hó
responsabilidade tomak ba realizasaun
resensiamento dadus 2015 to’o remata.
Atu aumenta no fó
koñesemento ba peskizadór, iha estudu ida ne’e sai sientífiku liu kona-ba kooperasaun
governu Timor-Leste hó Organizasaun internasíonal UNFPA ba realizasaun resensiamento
dadus iha tinan 2015.
2.6.
Benefísiu Peskiza
Benefísiu ne’e hetan iha peskíza no iha objetivu atu
aumenta peskizadór nia koñesemento no komprensaunn kona-ba, servisu organizasaun
internasíonal UNFPA ba realizasaun
resensiamento dadus iha tinan 2015 iha Timor-Leste, no ida ne’e hanesan isu
ida sensetívu tebes ba disiplina síensia
relasaun internasíonal. Benefísiu
ida mak sai sasukat ou
refensia ba universídade liu-liu ba sivítas
akadémikas Universídade Dili tomak,
ba
futuru sei hakerek diak liu tan.
1.7.
Razaun Hili Titúlo
Nu’udar estudante iha síencia politíka, relasaun internasíonal
sente ba problema no bai-bain akontese iha
komunidade nia le’et inklui Timor-Leste.
Bazeia
ba interese peskizadór atu peskiza nu’udar mata dalan ba problema ne’ebé mak
akontese, hó nune’e peskizadór foti topiku
kona-ba kooperasaun
governu Timor-Leste hó
organizasaun internasíonal UNFPA ba realizasaun
resensiamento dadus iha tinan 2015. Tamba
titúlu ne’e peskizadór iha interese no influensía duni, hodi nun’e’e bele
kompleta kritéria ba kandidatu lisensíatura.
KAPITÚLU II
ENKUADRAMÉNTU
TEORÍA
2.1.
Enkuadramentu Teoría
Definisaun teoría
hanesan baze legal ida ba hakerek nain hodi haktuir dalan peskiza kona-ba
koperasaun governu Timor-Leste hó organizasaun internasíonal UNFPA ba
realizasaun resensiamento dadus iha tinan 2015. atu suporta peskizadór bele
hakerek hó diak proposta ida ne’e hakerek uza teoría ne’ebé mak relevante
hanessan fundamentu ou sasukat ida atu kaer metin hodi haforte liu tan ba
peskizadór nia hakerek ne’e hó síentifiku. Tamba ne’e mak hó sasukat ne’ebé
iha, uza atu forma proposta ida ne’e hakerek nain hare no interese liu ba
teoría nasaun, atu hateten deit katak hó teoría nasaun ne’e mak iha governu sei
buka mekanismu kona-ba koopersaun governu Timor-Leste hó Organizasaun
Internasíonal UNFPA ba realizasaun resensiamento dadus iha tinan 2015, hodi
nune’e bele debate, iha baze definisaun teoría ne’e peskizadór esforsu no
haktuir kada konséptu husi teoría hirak ne’e mak relasaun entre fenomenu ida hó
fenomenu seluk.
2.2.
Teoría Nasaun
Nasaun ne’e hanesan
orgaun ida no bo’ot tebes. Iha kompetensia hodi regulariza ba asuntu hirak mak
iha relasaun ba interese ema lubun bo’ot no obrigatoríu hodi defende ba
progresu sosiedade. Tamba ne’e mak nasaun ne’e bele dehan katak iha mós
teritoriu, populasaun no estadu.[18]
Tuir
Soekarno hateten katak nasaun ne’e hanesan orgaun ou organizasaun ida ne’ebé
iha poder tomak ba populasaun tomak iha area ne’ebé termina ona, no iha parte
seluk mós poder ba nasaun ne’e mós regula hotu ba aspeitu hotu. nune’e mós
síentista ida naran Mirriam Budiarjo hateten katak nasaun ne’e hanesan
teritorio ida nakonu hó populasaun hodi tuir regulamentu estadu nian, signifíka
katak ema hotu ne’ebé moris iha nasaun ida nia laran tenke hakruk ba lei ne’ebé
hatun husi membru estadu, tamba hetan aprovasaun atu nune’e bele kontrola ba
sidadaun hotu iha nasaun laran.[19]
2.3.
Teoría Kooperasaun Internasíonal
Kooperasaun hanesan
negosiu ida atu hamutuk hó ema, ka grupu hodi bele atinji objetivu hamutuk. Kooperasaun
ne’e hanesan interasaun sosial ida importante liu ba ema moris no la hela ketak,
tenke liu husi dalan koperasaun hodi nune’e bele hala’o interese ida hó
objetivu. Iha kooperasaun ne’e mós liu husi individu–individu, nasaun hó nasaun
atu nune’e bele atinji interese nasional nian.
Tuir
Michael Hass (2000:10).[20] Hateten
katak kooperasaun hanesan negosiu mai hó kordenasaun atu haforte bazeia ba
grupu ou sosiedade hodi nune’e atinji objetivu hamutuk. Kooperasaun hili husi
areas relevante mak hanesan politika, ekonomia, sosio-kultural, defeza seguransa.
2.4.
Teoria Organizasaun Internasíonal
Organizasaun internasíonal
ne’e hari katak iha influénsia involvimento ba aspeitu hotu. Mai hó misaun no mós
objetivu hanesan atu nune’e bele hala’o nia ezistensia husi grupo mak hanesan
iha sosiedade nia le’et. Organizasaun ne’e hetan apoíu husi sosíedade, tamba
ne’e mak organizasaun ne’e fó nia kontribuisaun mak hanesan ba rekursu umanu
iha sosiedade nia le’et.[21]
Tuir Chester I.Bernard
hateten katak organizasaun ne’e hanesan sistema ida ou atividade atu koperasaun
hamutuk ida ka rua ba leten, atu nune’e atinji objetivu ida de’it ba interese
ema lubun bo’ot.
Tuir Matthew Paterson
hateten katak organizasaun internasíonal mós fó dezafiu ba estadu no mós ba
sidadaun hotu, liu-liu ba intelektual.
Tan ne’e mak organizasaun
internasíonal liu husi koopersaun internasíonal ne’e, atu bele hametin relasaun
diak hó nasaun refere, hodi nune’e bele atinji interese ema lubun bo’ot, katak atu
resolve kona-ba mudansa ka akontesimentu politika global nian.[22]
2.5.
Teoría Populasaun
Tuir
Sukirno (2000) Populasi merupakan penduduk melakukan aktivitas untuk memenuhi
kebutuhan hidup. semakin meningkat jumlah penduduk maka kebutuhan akan
mengalami peningkatan penganguran. Dan juga pertambahan jumlah penduduk yang
tidak seiring dengan perkembangan atau kesempartan kerja akan mengakibatkan
menigkatkan penganguran. [23]
Tuir Sukirno, (2000)
define katak populasaun hakarak hala’o aktividade hodi bele responde ba nesesidade.
Tamba total populasaun mós aumenta no desemprego mós bele aumenta hodi afeta ba
aktividade lor-loron nia. Tan ne’e mak atu aumenta volume populasaun ne’ebé mak
laiha no bele mudansa hodi fó oportunidade ka servisu hodi nune’e labele
aumenta volume desemprego.
KAPITÚLU III
METODÓLOGIA
PESKIZA
3.1. Métodu Peskiza
Métodu
ne’ebé utiliza hodi halo peskiza ida ne’e mak métodu deskritivu kualitativu hó dadus
sekundáriu ne’ebé hetan husi literatura oi-oin. No deskreve kona-ba referensia
iha relasaun hó problema ne’ebé mensiona iha monografia ida ne’e.
Tuir
Bogda no Taylor (1975:5) “metodologi
kualitatif” hanesan prosedura peskiza nian atu rejulta dadus deskretivu hó
forma eskrita ka verbál husi ema no lalaok intervista.
3.2. Fontes Dadus
3.2.1. Dadus primáriu katak dadus ne’ebé hetan
direita husi peskizadór iha kampu peskiza liu husi aprosimasaun rua mak hanesan:
observsaun no intervista.
3.2.2. Dadus sekundáriu katak dadus ne’ebé peskizadór
hetan husi dokumentus iha peskiza fatin no husi revizaun literatura.
3.3. Tékniku Halibur Dadus
Tekniku halibur dadus
tuir Tuir Sutrisno Hadi (1986) hateten katak, intervista sai hanesan metodu ida
hodi kobre informasaun, ikus mai halo gravasaun bele halo direítamente no mós indireítamente.
Nune’e mos ba dokumentus ne’ebe mak iha atu kompleta liu tan ho intervista ne’e
maka livru, internet ne’ebe relasiona ho problema atu peskiza ba. Tekniku
halibur dadus mak hanesan tuir mai ne’e.[24]
3.3.1.
Téknika entervista katak atu rekolla dadus ne’ebé hetan husi direitamente hó
respondente ne’ebé iha kargu xefia no ema ne’ebé iha koñesementu kona-bá
problema atu identifika ne’e.
3.3.2.
Tékniku dokumentasaun katak, tekniku rekolla dadus kona-ba teória no dokumentu,
livru, internet, no relasiona ba problema ne’ebé atu halo peskiza bá.
3.4.
Tékniku Análiza Dadus
Iha prosesu peskiza ne’e, peskizadór uja analiza kualitativo
deskriptivu hanesan metodo ida ne’ebé atu uja hodi analiza klean liu tan kona-ba
kooperasaun
governu Timor-Leste hó Organizasaun Internasíonal UNFPA ba realizasaun
resensiamento dadus iha tinan 2015. Iha
ne’e mos hakerek nain hakarak uja metodo ida ne’e atu sukat dadus peskija ne’e,
tan ne’e mak tuir Miles hó Hubermen hatete katak
Analiza dadus kualitativu
atu halo kontinuasaun, no repete kontinuasaun husi konkluzaun no liafuan ne’ebe sai resposta ba problema. Atu halo tuir
prosedura no kontiudu ba dadus ne’ebé peskizadór hetan husi fatin peskiza atu koko
halo tuir metodu iha kraik ne’e:
Modelu: komponente ne’ebe
peskizadór uja hodi analiza dadus.
Fontes
infomasaunMiles hó Huberment (1992-16)[25]
Esplikasaun:
1.
Halibur dadus hó metodu entervista, dokumentasaun,
hafoin prosesa no kontinua ba analiza kualitativu deskriptivu.
2.
Reduksaun dadus bele define hanesan
prosesu selesaun, foka liu ba re-verifikasaun ba dadus ne’ebe rekolla iha kampu
peskiza. Hodi tetu no muda dadus hó metodu ne’ebé seidauk sistematiku sempre
mosu iha fatin peskiza nian.
3.
Analiza dadus hanesan konjunta husi informasaun
estrutura no fó posibilidade atu foti konklusaun no toma medidas, hare’e ba
analiza dadus husi hakerek nain sei atende saida mak akontese no saida mak
tenke halo, hodi analiza ba foti medidas atu implementa. Ne’ebé possivel atu
foti konkluzaun hó analiza ne’ebé iha tiha ona.
4.
Foti konkluzaun (Verifikasaun) ne’e parte
importante ida husi peskiza ne’ebé atu foti konklusaun no halo verifikasaun dadus
atu realiza koleksaun ba dadus ne’ebé hetan iha fatin peskiza nian.
3.5. Fatin no Tempu Kolekta Dadus
Fatin peskiza
hala’o iha edifisiu Diresaun Geral Estatistika Nasional No edifisiu UNFPA,
Peskizadór hili fatin 1 atu peskiza no sei hala’o durante fulan 1 (ida),
peskizadór hili fatin refere, tamba iha edifisiu ne’e dadus kona-ba total
populasaun iha Timor-Leste no edifisiu UNFPA hotu katak atu hetan lalais kona-ba informasaun UNFPA nia
apoiu ba diresaun geral estatistika ba realizasaun resensiamentu dadus iha
tinan 2015 nian.
3.5.
SISTEMATÍKA HAKEREK
Iha sistématika ninia
laran hakerek nain esplika no detailu
liu kona-ba nia kapitúlu
no nia sub-kapitúlu
mak hanesan tuir mai ne’e:
Kapitúlu I Introdusaun
Sub-kapitúlu mak hanesan tuir mai ne’e, introdusaun,
identifikasaun problemas, formulasaun problemas, limitasaun problemas, objetivu
hakerek, no mós sistémtika hakerek.
Iha sub-kapitúlu ida ne’e atu koalia kona-ba teoria
ne’ebé mak relevante hó topiku peskiza nian.
Kapitúlu III Metódologia Peskiza
Iha sub-kapitúlu ida ne’e atu koalia kona-ba saida mak
peskiza, metódu peskiza, fontes uza dadus, metódu kolekta dadus no metódu
analiza dadus.
Kapitúlu IV Elaborasaun no Esplikasaun
Iha sub-kapitúlu ida ne’e koalia historia ba koopersaun
governu Timor-Leste hó organizasaun internasíonal UNFPA realizasaun resensiamento
dadus iha tinan 2015, fatin peskiza, estrutura Diresaun Nasional Estatistika,
no mós dadus peskiza nian to’o esplikasaun peskiza nain.
Kapitúlu V Maktaka
Sub-kapitulu ida ne’e koalia kona-ba konkluzaun hó
rekomendasaun.
BIBLEOGRAFIA
[1] Historia Timor-Leste, publika CAVR,pag 1.asesu iha sala leitura Xanana Reading Room,06/07/2016.
[2] Drs.T.May Rudy, SH, MIR.,
M,Sc.adminitrasi & organisasi internasional,pag 139.
[3]Relatorio UNDPA 2009,Pag 20-26, asesu
iha sala leitura Xanana Reading Room,06/07/2016
[4] Manual Politika Sensus Uma Kain
2010,pag 5.
[5] Konstituisaun RDTLiha artigo 8
no 9.
[6] Timor-leste koperasaun ho
sistema direitus umanos ONU nian,pag 105
[7] Timor-leste koperasaun ho
sistema direitus umanos ONU nian,pag 113
[8] Manual politika sensus uma kain
2015,pag 1.
[9] Jornal Diariu,asesu iha loron
30-07-2016. Resultadu resensiamentu dadus preliminaria.
[10] Asesu dokumentos iha bibleoteka
xanana reading room,publika husi UNDPA.
[11] Donor profile UNFPA,pag 12,asesu
iha loron 17/04/2016.
[12] Pagina do Governo,diresaun gerál
estatistika nasional Republika demokratika Timor-leste 2015,asesu iha loron
19/04/2016
[13] Donor profile agency UNFPA,pag
17,asesu iha loron 17/04/2016
[14] https://aitaraklaranlive.wordpress.com/asesu iha sala leitura xanana reading
room.14/04/2016
[15],Mata dalan ba advokasia no
publisidade sensus uma kain 2015,pag 11,asesu iha loron 20/04/2016.
[16] Ibid pag 13
[17] http://www.tempotimor.com/opiniaun/kualidade-de-dadus-census-2015-entre-espektasaun
-governo-no-obstakul-reflesaun-no-observasaun-autor-iha baze,asesu iha loron
27/04/2016
[19] http://learniseasy.com/2015/10/pengertian-negara-dan-teori-terbentuknya-negara.html.asesu 24/04/2016.
[20] Dr.Agus Subgyo,S.IP.,M.SI.pag
17.asesu 24/04/2016
[22] Scott, Burchil ho Andrew
Linklater,Teori-teori hubungan internasíonal,pag 34
[23] Pramusko Harjono jilid II,Teori
Kependudukan,pag 32.
[24]
Maulana Noor Arif. pag 51, Asesu iha loron 30-07-2016
[25] Jonathan SarwonoMetodologi
Penelitian Sosial, pag 67.
Monografia ne'e bazeia ba matadalan ortografia tetun ida-ne'ebé? No haree ba konteúdu iha laiha koerénsia ideia no referénsia sira runguranga hela.
BalasHapus